Inwoners geven gemeente Epe een ruime voldoende
EPE - 933 inwoners van de gemeente Epe deden in het najaar van 2025 en begin 2026 mee aan het onderzoek Waar Staat Je Gemeente. In dit onderzoek gaven inwoners hun mening over wonen en leven in de gemeente, de dienstverlening van de gemeente en onderwerpen zoals zorg en welzijn. De resultaten laten zien dat inwoners over het algemeen positief zijn over wonen in de gemeente Epe, maar ook verbeterpunten zien.
Tevreden over wonen in de gemeente
De meeste inwoners zijn tevreden over hun buurt. De buurt krijgt gemiddeld een
7,9. Veel inwoners voelen zich thuis en veilig en ervaren weinig overlast.
Tegelijk geven inwoners aan dat het onderhoud van groen, straten en stoepen
beter kan. Ook vindt een groter deel van de inwoners dat de buurt de afgelopen
jaren iets achteruit is gegaan. De zorg van de gemeente voor de woon- en
leefomgeving krijgt een 6,3.
Samenwerking en communicatie vragen aandacht
De samenwerking tussen inwoners en de gemeente krijgt een 5,6. Dat is iets
hoger dan in eerdere jaren, maar lager dan in vergelijkbare gemeenten. Ook het
vertrouwen in het gemeentebestuur blijft beperkt. Ongeveer één op de vijf
inwoners heeft veel of redelijk veel vertrouwen in de manier waarop de gemeente
wordt bestuurd. Twee op de vijf inwoners is neutraal, terwijl een even grote
groep aangeeft weinig of geen vertrouwen te hebben.
De gemeentelijke dienstverlening krijgt gemiddeld een 6,2. De digitale dienstverlening scoort met een 6,4 iets hoger. Veel inwoners hadden het afgelopen jaar contact met de gemeente, bijvoorbeeld over wonen, de buurt of reisdocumenten.
De communicatie en voorlichting krijgen een 5,8. Dat is een voldoende, maar andere gemeenten scoren op dit onderdeel vaak hoger.
Inwoners voelen zich goed
Inwoners van de gemeente Epe zijn over het algemeen tevreden met hun leven en
gezondheid. Het leven in het algemeen krijgt een 7,9 en de gezondheid een 7,6.
Veel inwoners voelen zich niet eenzaam, hebben genoeg contact met anderen en
doen mee aan sport, verenigingen of vrijwilligerswerk.
Een deel van de inwoners geeft wel aan zich minder gesteund te voelen door de gemeente, bijvoorbeeld als het gaat om mee kunnen doen in de samenleving.
Uitkomsten helpen bij verbeteringen
Het onderzoek laat zien dat veel inwoners de gemeente Epe een fijne gemeente
vinden om in te wonen. Inwoners zijn actief en betrokken bij hun omgeving.
Tegelijk zijn er duidelijke aandachtspunten, zoals communicatie, samenwerking
met inwoners en het onderhoud van de openbare ruimte.
De gemeente gebruikt de uitkomsten van het onderzoek
om te bepalen waar verbeteringen nodig zijn.
