
Burgemeester Tom Horn: “Deze beslissing nemen wij niet zomaar. Als gemeente willen we benaderbaar zijn en horen we graag wat er leeft en speelt. Maar wij zien dat reacties op sociale media steeds extremer worden. Ze leiden tot persoonlijke aanvallen op bepaalde groepen mensen, op onze medewerkers én op andere inwoners. Ze dragen niet bij aan een constructieve dialoog en vergroten het risico op desinformatie en polarisatie. Dat is niet wat wij als overheid willen faciliteren. Uiteraard blijven wij bereikbaar voor opmerkingen en vragen via direct messaging, telefoon, mail en webformulier.”
Betrouwbaar informeren
Sociale media spelen een belangrijke rol in onze communicatie met inwoners. Ze zijn bedoeld om te informeren, te verbinden en om vragen snel te beantwoorden. Maar die functie komt onder druk te staan wanneer reacties veranderen in een podium voor belediging, discriminatie en het verspreiden van onwaarheden.
Met deze pilot nemen wij verantwoordelijkheid. Door tijdelijk de mogelijkheid om te reageren uit te schakelen, zorgen wij ervoor dat onze kanalen hun belangrijkste functie behouden: het betrouwbaar informeren van inwoners. Wij willen voorkomen dat gesprekken ontsporen in polarisatie of belediging. Onze focus ligt op het delen van duidelijke en feitelijke informatie, in een online omgeving waarin respect en veiligheid voorop staan.
We blijven bereikbaar
Tijdens deze pilot blijven wij goed bereikbaar en benaderbaar. Inwoners kunnen op Facebookberichten met een emoticon nog steeds laten weten wat ze van berichten vinden. Ook kunnen zij ons nog altijd bereiken via een privé bericht (direct message). Daarnaast zijn wij uiteraard ook bereikbaar via telefoon, e-mail of het contactformulier op onze website. Het uitschakelen van reacties betekent niet dat wij minder luisteren. Integendeel: wij willen het gesprek op een veilige en respectvolle manier voeren. Na afloop van de pilot evalueren wij zorgvuldig wat het effect is geweest en nemen wij een besluit over de toekomst.